Olen saanut ihan hiljattain monta uutta ystävää. Uudet ystäväni ovat minulle hyvin läheisiä, saan heiltä viestejä melkein joka päivä.
Viesteissään ystäväni esittelevät
itsensä koko nimellään. On Juhani Ruohonen ja Annamaija Kokkola, Leena Mayer ja
Liisi Savinainen, on itseään toimitusjohtajaksi tituleeraava Taavi Karhula
(kaikki nimet muutettu tätä juttua varten). Juhani ja Annamaija ovat Planin
leivissä, Leena WWF:llä, Liisi UN Womenilla. Taavin työpaikkaa en muista.
Lisäksi olen saanut viestejä
Emmiltä, Jannelta ja Tatyanalta. Emmi ja Janne ovat näköjään saaneet töitä
Soneralta, Tatyana tuntuu edelleen hakevan töitä.
Niin paljon kuin iloitsenkin
uusista ystävistäni, tuntuu, että viestittelymme jää yksipuoliseksi. Kun yritän
kirjoittaa vastausviestiä Liisille, vastaanottajakenttään ilmestyy
”toimisto@unwomen”. Annamaijalle lähetetyn vastausviestin saaja onkin
info@plan.fi, Juhanille lähetetyn puolestaan ”newsletter@plan.fi”. Leenan
viesti on astetta tylympi: siinä lukee ”noreply”.
Olen kauhean ennakkoluuloinen
ystävä, mutta viestejä vastaanottaessani mielessäni herää epäilyksiä. Ovatko Taavi,
Annamaija ja kumppanit osallistuneet samalle suoramarkkinointistrategian
kurssille, jossa on käsketty laittaa oma nimi viestin otsikkokenttään?
Onko heille uskoteltu, että nimen
läsnäolo lisää viestin aukiklikkauksia? Tai, mikä on vielä hirveämpi ajatus,
ovatko uudet kaverini lintsanneet strategialuennoilta ja panneet asialle jonkun
muun, jonkun sieltä ”toimiston” henkilökunnasta?
Tiedän, ystävää ei saisi epäillä.
Vaan minkäs teet, kun on skeptinen luonne. Emmin ja Jannen viestit Soneralta
ovat tuttavallisen raikkaita, ja niissä luvataan usein mukavia asioita. Laskutukseen
Emmi ja Janne eivät kuitenkaan enää puutu, sillä puhelinlasku kolahtaa
sähköpostiini otsikolla ”Soneran matkapuhelinlasku numero sejase”.
Oman nimen käyttämiselle
markkinointiviestinnässä on varmasti perusteensa. Nimistöntutkijoiden mukaan
henkilönimeä käyttäen voidaan luoda henkilökohtainen suhde vastaanottajaan.
Etenkin pelkän etunimen
käyttäminen luo tuttavallisen tunnelman. Kun Emmi tai Janne lähettää minulle
kirjeen, jossa minua kutsutaan Blytheksi, minun pitäisi mainostajan mielestä
kokea kuuluvani heidän kanssaan samaan yhteisöön.
Jostain syystä reaktioni on
päinvastainen. Tulee tunne, että mainoskikkailu on vastaanottajan
aliarviointia. Lukisin järjestöjen viestit ilman nimiäkin, itse asiassa jopa
mieluummin. Plan, UN Women ja WWF ovat lähettäjinä vakuuttavia ja kiinnostavia.
Emmin, Jannen ja Taavin tapauksessa taas nimistä ei ole hyötyä, jos en ole
kiinnostunut tuotteesta – Tatyanasta puhumattakaan.
Showing consensus through similar hairdos. Akvarelli ja akryyli paperille, 2016. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti