Kielijuttuni "Ilmiömäisiä
ilmiöitä", julkaistu useissa sanomalehdissä.
Ilmiö,
ilmiöpohjaisuus, ilmiöoppiminen. Kukapa kouluikäinen, kouluikäisen vanhempi tai
opettaja olisi voinut välttyä näiltä sanoilta viime aikoina?
Viimeistään
peruskoulun vanhempainillassa rehtori on saarnannut ilmiöistä perinteiset
kalvosulkeiset apunaan. Yhtäkkiä kaikki on silkkaa ilmiötä. Mistä oikein
puhutaan, kun puhutaan ilmiöistä?
Sanakirja
tietää kertoa, että ilmiö tulee sanasta ilma, jolla on vastineita
suomalais-ugrilaisissa sukukielissä. Vastineilla on ollut sellaisia merkityksiä
kuin maailma, sää ja taivas. Valtavien
asioiden kanssa ollaan siis tekemisissä.
Mutta hypätään takaisin
nykypäivään ja koulumaailmaan. Peruskoulun opetussuunnitelmassa ilmiö
määritellään muun muassa näin: ”Ilmiö on aistein havaittava, mielenkiintoa
herättävä luonnon tai yhteiskunnan tapahtuma. Myös ihmisen sisäiseen
todellisuuteen ja tunteisiin liittyvät kokemukset ovat ilmiöitä.”
Ilmiöpohjainen oppiminen
tarkoittaa opetussuunnitelman mukaan sitä, että oppimisote on tutkiva. Otetaan
jokin ilmiö ja tutkitaan sitä joko yhden oppiaineen sisällä tai yhteistyössä
eri oppiaineiden välillä.
Tänä syksynä suosituin
ilmiö tuntuu olevan ”Suomi 100”. Muita ilmiöitä ovat olleet esimerkiksi ”vesi”,
”avaruus” ja ”minun tarinani”.
Avaruutta käsiteltiin tokaluokkalaisen
koulussa niin, että kuvataiteessa ja käsitöissä piirrettiin ja askarreltiin
tähtikarttoja, liikunnassa oli avaruushippaa ja matematiikassa laskettiin
omenoiden sijaan planeettoja.
Seiskaluokkalaisen koulussa
ilmiönä oli ”minun tarinani”. Ilmiön käsittelemiseen oli koulussa varattu
viikko. Viikon päätteeksi saatiin aikaan verkkolehti, johon parhaat oppilastyöt
valikoitiin.
Molempien lasten mieleen
jäi ilmiöopetuksesta ainakin yksi ilmiö: ilmiöviikko on sellainen jakso,
jolloin koulupäivät ovat kevyempiä eikä reppua tarvitse kantaa. Ilmiönä
varteenotettava sekin.
Uuden opetussuunnitelman
tavoite on kunnianhimoinen: oppilaita kannustetaan oppiaineiden rajoja
rikkovaan ajatteluun, heitä valmennetaan monilukutaitoon. Monilukutaito tarkoittaa sitä, että tietoa voidaan
hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida eri muodoissa,
ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.
Ilmiöoppimisen sovellukset kouluissa ovat
saaneet osakseen rankkaa kritiikkiä. Teemapäivät ovat monien mielestä tuntuneet
päälleliimatuilta. Ilmiöoppimisen tulisi näet näkyä koulun arjessa koko ajan
ollakseen aidosti hyödyllistä.
Tavoitteena
ilmiöoppiminen tuntuu kuitenkin luontevalta ja järkevältä. Kun se saadaan
aidosti toimimaan kouluissa, on todella saavutettu jotain ilmiömäistä.
Miss Bin Bag von Balloon. Sekatekniikka 2017 |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti