Tsemppikerho ja kadonneet vanhukset
(Kielijuttuni, julkaistu useissa sanomalehdissä)
”Mun on pakko saada nää matikat tehtyä
tänä iltana, muuten mä joudun tsemppikerhoon!” parahtaa alakoululainen
illansuussa.
Mitä pahaa
tsemppikerhossa on, sehän kuulostaa kivalta, mietin. Koulun ja kodin väliseen
viestintään tarkoitetusta Wilma-portaalista luen, että ”Tsemppikerho on ohjattua koti- ja koulutehtävien loppuun tekemistä
ja asioiden kertaamista kaikille halukkaille.” Vapaaehtoista, kevyttä ja kivaa
siis.
Ala-asteikäinen
pysyy järkähtämättömänä. Tsemppikerho on rangaistus, ja sinne joudutaan, ei missään
nimessä haluta. Se on koululaisen mielestä ihan sama juttu kuin muinainen
laiskanläksy tai jopa vanha tuttu jälki-istunto.
Tsemppikerho panee
miettimään asioiden uudelleennimeämistä. Lapselle tuntuu olevan selvää monen
muunkin ystävällissävytteisen uusilmauksen sisältö. Esimerkiksi se, että todistuksen
sanallinen arviointi ”Tarvitset vielä ohjausta hyvien tapojen noudattamisessa”
on suunnilleen sama kuin perinteinen nelonen käytöksessä ja ”Unohdat toisinaan
noudattaa sääntöjä” on armovitonen.
Koulumaailma ei ole
suinkaan ainoa paikka, jossa osataan uudelleennimeäminen. En esimerkiksi tunne
henkilökohtaisesti nykyään yhtään vanhusta, vaikka moni tuttuni nauttiikin
vanhuuseläkettä. Kun olin lapsi, vanhuksia oli joka puolella, monet heistä jopa
asuivat vanhustentaloissa.
Nyt tuntuu, että aiemmin
muodissa olleet senioritkin alkavat huveta. Uudissana on ottanut leimaa.
Työelämässä tunnetaan
lämpöisen syliinottavat yhteistoimintaneuvottelut, joiden lopputuloksesta
ainakaan työntekijälle harvoin tulee ensimmäiseksi mieleen yhteistoiminta,
saati neuvottelu. Poliitikot puhuvat
hieman samaan tapaan palkkamaltista ja ylipaisuneesta julkisesta sektorista.
Äkkiseltään tulee
tunne, että kiertoilmauksien käyttöön liittyy pyrkimys manipuloida ja hallita.
Onko tarkoitus saada asianosaiset hämmentymään niin, etteivät osaa muuta kuin
vaikkapa sitoutua hienolta kalskahtavien termien sanelemiin ”tahtotiloihin” ja ”talkoisiin”
– vaikka ne veisivät suden suuhun?
Uudelleennimeämisellä
on toki myös hyötynsä ja arvonsa. Esimerkiksi räikeän rasististen, halventavien
tai sukupuolittavien ilmausten korvaaminen on paikallaan. Intuitiivisesti
tuntuu hyvältä, että erityislapsi saa olla erityislapsi, eikä hänen tarvitse
tulla leimatuksi vaikkapa apukoululaiseksi kuten minun lapsuudessani.
Usein käy kuitenkin samalla
tavalla kuin tsemppikerholle: kiertoilmaus ei hämää yleisöään. Jälki-istunto on
jälki-istunto ja potkut ovat potkut, vaikka ne kuorruttaisi sanallisella
sokerihötöllä.
Koululainen muuten teki
läksynsä. Hän välttyi tsemppikerholta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti