sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

R-sana

Kielijuttuni "R-sana", julkaistu useissa sanomalehdissä.

Mitä rasismi on? Pohdin tätä äskettäin, kun pidin alakouluikäisille lapsille taidepajaa Vuosaaressa. Vuosaari on yksi Helsingin monikulttuurisimmista asuinalueista. 
Rasisminvastaisen viikon teemapajan tarkoituksena oli saada ryhmä lapsia miettimään rasismia ja käsittelemään sitä taiteen keinoin.  Tuloksena oli määrä syntyä rasismia ja monikulttuurisuutta käsitteleviä taideteoksia: maalauksia, runoja ja tarinoita.
Pajaa valmistellessani pysähdyin kysymykseen, mitä rasismi oikeastaan tarkoittaa. Hain apua Kielitoimiston sanakirjasta.
Sanakirjan mukaan rasismi on rotusyrjintää, -sortoa tai etnistä syrjintää. Etenkin määritelmän alkuosa kalskahtaa kovin vanhanaikaiselta. Nykyään tiedämme, että jaottelu ihmisrotuihin on paikkansapitämätön. Vaikka rasismi terminä perustuu ranskan ja englannin sanaan ”race” (rotu), sen nykymerkitykset tuntuvat laajentuneen rotuopin ulkopuolelle.
Netistä löytyi avukseni mainio Pelastakaa Lapset ry:n julkaisema käsikirja ”r-sana”. Kirjanen käsittelee sitä, mitä rasismi on ja miten siihen tulisi puuttua.
Käsikirjassa rasismi määritellään melko tyhjentävästi: ”Rasismia on ihmisen tai ihmisryhmän asettaminen muita alempiarvoiseen asemaan esimerkiksi hänen ihonvärinsä, kulttuurinsa, etnisen taustansa, äidinkielensä tai uskontonsa vuoksi. Rasismia on myös väite, että ihmiset, joilla on esimerkiksi eri ihonväri tai jotka ovat kotoisin eri maasta kuin puhuja itse, olisivat vähempiarvoisia, esimerkiksi siten, että heillä olisi vähemmän oikeuksia kuin valtaväestöllä.”
Juttelimme lasten kanssa siitä, miten he ymmärsivät rasismin. Tuntui, että monilla heistä oli sana- ja käsikirjamääritelmiä kirkkaampi käsitys asiasta. Se perustui – ikävä kyllä – kokemukseen.
”Rasismi tarkoittaa sitä että ei pidä toisesta ihmisestä äänen, kulttuurin, vaatteiden tai ihonvärin takia”, luetteli eräs isommista lapsista. “Se on sitä, että jos mä oon vaikka muslimi ja toi on kristitty, niin toi ei siksi haluis olla mun ystävä.”
”Se on sitä, että kun mä oon tumma, ja muut on vaaleita, niin ne muut sanoo, ettei ne haluu leikkiä mun kaa, koska mä oon tumma”, selvitti yksi pienimmistä osallistujista.
Eräs pieni tyttö piirsi teokseensa merenneidon. Kysyin, miten hän ajatteli tuoda työssään esille rasisminäkökulmaa. ”Voi ei, pitikö mun piirtää rasisti? Pitääkö mun siis piirtää tästä merenneidosta vihanen? En tahdo!” voihkaisi tyttö.
”Me kaikki ollaan erilaisia, mutta saman arvoisia. Ollaan ihmisiä. Ilman erilaisia ihmisiä on tylsää”, kiteytti eräs 8-vuotias ajatuksensa.
Tällä kertaa taisi käydä niin, että pajanpitäjä oppi enemmän kuin oppilaansa.
Aminan ja Milanan taideteokset. Julkaistu taiteiljoiden luvalla.

Saran taideteos. Julkaistu taiteilijan luvalla.

Haliman taideteos. Julkaistu taiteilijan luvalla.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti