Kielijuttuni "Nimetön ja muita nimiä", julkaistu useissa sanomalehdissä (ilman kuvia ja linkkejä)
Mona Lisa. Guernica.
Tyttö ja helmikorvakoru. Kaksi miestä kohtaa ja kumpikin luulee toisen olevan
ylempiarvoinen. Huuto. Galacidalacidesoksiribonukleiinihappo.
Sininen. Punainen. Keltainen. Numero 1. Numero 2. Numero 3. Nimetön.
Taideteosten nimet kiehtovat ja
hämmentävät. Miten teokset ovat saaneet nimensä, miten taiteilija on päätynyt
juuri johonkin tiettyyn nimeen? Miksi teoksia on nimetty yksinkertaisesti
Nimettömiksi? Miksi joillekin on annettu nimeksi vain numero?
Perinteisessä maalaustaiteessa vielä
1800-luvulla teokset oli tapana nimetä kuvan teeman mukaan. Nimi siis kertoi,
mitä teos “esitti”.
Yleistä oli nimetä teos jonkin siinä
olevan elementin mukaan. Monelle ovat tuttuja vaikkapa Vincent van Goghin
Tähtikirkas yö tai Leonardo da Vincin Pyhä Anna kolmantena.
Maalaustaide alkoi saada uusia muotoja
1800-luvun lopusta lähtien, kun symbolismi ja myöhemmin abstrakti taide nostivat
päätään. Samalla teosten nimeäminenkin alkoi muuttua.
Esimerkiksi amerikkalainen James
McNeill Whistler maalasi muotokuvan äidistään vuonna 1871 ja antoi sille nimen ”Sovitus
harmaassa ja mustassa nro 1” (Arrangement in Grey and Black No. 1). Teos pääsi
esille Royal Academyn näyttelyyn, mutta näyttelyä varten sille piti antaa uusi
nimi: Taiteilijan äiti.
Nykytaiteessa nimistä on tullut erottamaton
osa teoksia. Kuva ja sana ovat parhaimmillaan tasa-arvoisia ja sulavassa symbioosissa
keskenään. Nimillä pyritään muuhunkin kuin teosten kuvailuun.
Paul Kleen kuuluisa etsaus ”Kaksi
miestä kohtaa ja kumpikin luulee toisen olevan ylempiarvoinen” avaa teoksen
kokijalle aivan erilaisen tulkinnan kuin pelkkä teos kuvallisena elementtinä. Salvador
Dalín hullutteleva Galacidalacidesoksiribonukleiinihappo panee kokijan pohtimaan,
mistä on kyse ja sijoittaa samalla teoksen surrealismin traditioon.
Teosnimet voivat paitsi johdattaa
tulkintaan ja avata merkityksiä, myös sisältää viitteitä, jotka avautuvat vain osalle.
Kuvataiteilija Terhi Ketolaisen teos ”Je t’aime…moi non plus” saa lisäarvoa
nimestään, kun kokija tuntee Gainsbourgin samannimisen laulun ja osaa kenties
ranskaakin.
Varmaankin
yleisin teosnimi taidehistoriassa on Nimetön. Monet taiteilijat sanovat, että
nimetessään teoksensa Nimettömäksi he haluavat kiinnittää kokijoiden huomion
siihen, mikä teoksessa on olennaista: itse maalaus ilman johdattelevia sanoja.
Samaan pyrki sotien jälkeen
amerikkalainen ekspressionisti Jackson Pollock, joka nimesi osan teoksistaan
pelkillä numeroilla. Suomalainen nykytaiteilija Henrik Fab kertoo nimenneensä teoksensa
Nimettömiksi, koska haluaa antaa tilaa teoksissaan soiville rytmeille ja musiikille.
Henrik Fabin töitä on mm. täällä: https://www.facebook.com/events/1069598559718846/
Terhi Ketolaisen töitä on täällä: http://www.terhiketolainen.com
Tässä vielä esimerkkejä siitä, miten olen nimennyt omia teoksiani viime viikkoina:
Pervasive pattern of negativistic attitudes and passive resistance to demands for adequate performance in social situations. Akvarelli paperille 2015. |
Cocktail party look. Akvarelli paperille 2015. |
Mona Lisa in her first mugshot on Kepler 452b. Akvarelli paperille 2015. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti