C'est trop fatiguant d'être aimable. Akvarell på papper 2015. |
Konstsektorn
vilar på förvridna värderingar, precis som samhället. Bildkonstnären Blythe Smiths utställning Out of Bounds visar varför och på vilket
sätt.
Blythes verk belyser
de normativa nät och nätverk av normer som människor, även konstnärer, väver åt
sig själva och varandra.
Utställningen omfattar tre teman: olikhet och rotlöshet, annorlundaskap
och utanförskap,
makt och kategorier.
Vem är inne i grupper, vem är utanför – vem står utanför
mot sin vilja och vem vill vara utanför? Står betraktaren/den som upplever ett konstverk utanför? Eller
är det verken och figurerna i verken som är utanför, rena objekt som bara
existerar genom betraktarens och upplevarens blickar? Vilken
relation har figurerna till varandra och till den grupp eller det samhälle som
de antas höra till?
Vem styr, vem låter sig styras? Finns det någonting som är som det ser ut
att vara?
Det är ingenting ovanligt inom konsten att bryta normer. Konstnärer
strävar medvetet efter att bryta dem: att ställa frågor, ifrågasätta, skapa och
hitta nytt – störa, väcka, söka uppmärksamhet – allt detta står i centrum i
modern konst och i dagens konst.
Det sägs att konst ska vara en nagel i ögat på samhället. Men är det
tillåtet att bryta alla normer ens i konst? Redan genom
att skrapa lite på ytan får man fram oskrivna regler och dolda normer som man
varken kan eller ska röra, om man vill lyckas som konstnär.
Många konstnärer kritiserar i tysthet personkulten inom
den finländska konstsektorn. Samtidigt kryper och fjäskar de för de
konstnärspersoner som satts på en piedestal och godkänner därigenom hela
systemet. Nätverkande, olika knep för att synas och byggande av kontakter för
egen vinning kritiseras sällan. Till och med i konststudierna betonas fördelarna av att
nätverka. Viktigare
än att skapa konst är att höras och synas överallt.
Även konstnärer som upplever nätverkandet och kravet på
ständig närvaro ångestframkallande nöjer sig ofta med att konstatera att ”det
är tidens melodi” eller ”det är så verkligheten ser ut inom konstsektorn i dag”. Cocktailpartyn
och offentliga PR-jippon med uppseendeväckande teman vinner över självständigt
konstutövande.
Detta är fullt förståeligt. Konkurrensen
är stenhård.
Synligheten i konstsektorn är liten och till och med när den finns är den
oftast kortvarig och mycket begränsad. Femton minuter i rampljuset har krympt till några
sekunder i den aldrig sinande strömmen av tweets.
Samtidigt är synlighet en nödvändighet: all konst måste
vara relationell för att kunna anses vara konst. Konst
behöver med andra ord relationer och upplevare för att vara konst. Ingen ser
vad jag gör när jag står där i ett hörn av min ateljé och målar, om jag inte
själv för ut min konst och ger den synlighet. Hela tiden. Ständigt
och jämt.
Out of
Bounds undersöker och analyserar individen och gruppen, relationer och icke-relationer. Makt och
maktlöshet.
Vad det är som händer när konstnären anstränger sig dag ut och dag in för
att kunna låta bli att följa normerna – kämpar mot normerna ända tills kampen blir normativ.
Blythe Smith
lyontivirhe.blogspot.fi
Twitter: twitter.com/BlythexSmith
Jag finns även på Facebook (Blythe Smith) och Instagram
(malluvain).
Out of Bounds
2–20.9.2015
Rööperin taidesalonki
Stora
Robertsgatan 29
Öppet
ons–fre 13–18
lör–sön 13–16
Vernissage 1.9
kl. 17–19
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti